Subjects and Mechanical Engineering Projects

Subjects and Mechanical Engineering Projects

در این وبلاگ سعی شده است مطالب , جزوه ها , پروژه ها و نرم افزارهایی در زمینه ی مهندسی مکانیک ارائه شود. امید است راهگشایی برای علاقه مندان و دانشجویان باشد.
Subjects and Mechanical Engineering Projects

Subjects and Mechanical Engineering Projects

در این وبلاگ سعی شده است مطالب , جزوه ها , پروژه ها و نرم افزارهایی در زمینه ی مهندسی مکانیک ارائه شود. امید است راهگشایی برای علاقه مندان و دانشجویان باشد.

معرفی و مشخصات خودروی BMWجینا(GINA)

جینا(GINA)

GINAمخفف عبارت (Geometry and Functions In "N" Adaptions) به معنی هندسه و توابع در n تناسب می باشد.

یکی از راه های توسعه و پویایی هر کارخانه و شرکتی، آمادگی آن ها در درگیر شدن با مساله ی ساخت محصولات جدید و همچنین توانایی آن ها.... 
  جینا(GINA)

GINAمخفف عبارت (Geometry and Functions In "N" Adaptions) به معنی هندسه و توابع در n تناسب می باشد.

یکی از راه های توسعه و پویایی هر کارخانه و شرکتی، آمادگی آن ها در درگیر شدن با مساله ی ساخت محصولات جدید و همچنین توانایی آن ها در رونمایی امکانات جدید در محصولاتشان می باشد. چندی پیش گروه طراحی کمپانی BMW مدل مفهومی GINA را رونمایی کرد.  این مدل مفهومی به نوعی مروج فکر کردن آزادانه و خلاق می باشد . GINA  راه حلی را برای خودروهای آینده ارائه داد که تاثیر زیادی بر نوع کاربری و طراحی خودردوها در آینده خواهد داشت. این راه حل، ایجاد قابلیت تغییر چهره ی خودرو می باشد. این خودروی جدید روش متداول ساخت بدنه خودرو را که با ورقه های فلزی صورت می گیرد، با به کارگیری یک ماده انعطاف پذیر مقاوم، دگرگون کرده است.

نانو خودرو جینا می تواند نقطه عطفی در بکارگیری فناوری نانو در عرصه صنایع مختلف به حساب آید.

مفهوم جینا برای شرکت بی.ام.وی. فکر کردن خارج از چارچوب ها و طراحی ماشین با حداکثر ابتکار و حداقل محدودیت ها را شامل می شود. فلسفه جینا تاکید بر جنبه های فیزیکی است تا به موجب آن یک مدل رویایی پدیدآید.
تنها ویژگی هایی که ممکن است برایتان آشنا باشد، قدرت ٨ سیلندری با یک بدنه آلومینیومی، اگزوز دوبل و چرخ های ٢٠ اینچی است. در واقع این خودرو یک پوشش پارچه مانند با قابلیت ارتجاعی دارد. تغییر شکل این پوسته و انعطاف پذیری آن با کمک ساختار و اسکلت زیر آن و کنترلگر های الکتروهیدرولیکی صورت می گیرد. این قابلیت، خودرو را شبیه یک موجود زنده کرده است که در تعامل با کاربرش، رفتارش تغییر می یابد. بدنه ی خودرو هنگام باز شدن درها چروک می شود. طراحان BMW با رونمایی این محصول نمونه ی بارزی از طراحی احساسگرا (Emotional Design) را نمایش دادند.

چراغ جلوی خودرو مشابه چشم انسان میباشد و باز وبسته میشود. خطوط شخصیت ساز خودرو به نوعی مانند انقباض و انبساط ماهیچه های انسان، قابلیت تغییر شکل و جابجایی دارند مواد جدیدی که در ساخت جینا به کار گرفته شده است، به طراحان این اجازه را می دهد که با آزادی زیادی به طراحی بپردازند.

یکی از نقاط عطف جینا، طراحی تعاملات میان راننده و خودرو در داخل خوردو می باشد که با افزایش امکانات جدید در خودرو کاملا مشهود گردیده است.

بعضی از اجزای داخل خودرو هم قابلیت حرکت دارند. فرمان خوردو، پشت سری های سرنشینان(headrests)  و قسمت های نشیمن صندلی ها هنگام رانندگی برای راحت تر بودن راننده خود را با بدن راننده تطبیق می دهند. این موارد یک پیشرفت چشمگیر در دستیابی به هدف علم ارگونومی در طراحی محصول می باشند، یعنی مطابقت کامل محصول با کاربر نه تطبیق کاربر با محصول. کنترلگرهای هیدروالکتریکی در اختیار راننده می باشند که به وسیله ی آن ها تغییر شکل در داخل و خارج خودرو کنترل می شود. این قابلیت بدین معنی است که تمام اجزای داخلی و خارجی خودرو می توانند خود را با وضعیت دلخواه راننده مطابقت دهند. برجسته ترین قسمت طراحی این خودرو طراحی چراغ های جلوی آن است. تا هنگامی که چراغ ها فعالیت نمی کنند و مواقعی که به آن ها نیاز نمی باشد آن ها زیر یک پوشش پارچه مانند ویژه پنهان شده اند. به محض اینکه راننده چراغ ها را روشن می کند، نمای جلوی خودرو تغییر می کند و چشمان خودرو باز می شوند و چراغ های آن نمایان می شوند. بدنه خودرو به خصوص در دو قسمت جانبی و قسمت عقب خودرو برای آیرو دینامیک تر شدن خودرو و بهتر شدن وضعیت خودرو در سرعت های بالا قابلیت تغییر شکل دارند. بطور مثال قسمت انتهای خودرو در سرعت بالا تغییر شکل می دهد و شبیه یک بالچه (Spoiler) در خودروهای اسپرت می شود. چراغ های عقب خودرو بر خلاف سایر قسمت ها قابلیت تغییر شکل ندارند ولی طراحی آن ها به گونه ای است که این دو چراغ فقط زمانی که کار می کنند از زیر پوسته نمایان می شوند و پوسته را به ظاهر شفاف جلوه می دهند.اسکلت زیر پوسته ی این خودرو به کمک کربن مقاومت بسیار بالایی دارد و در عین حال از انعطاف لازم برخوردار می باشد.

پوسته ی روی کاپوت خودرو برای مواقع تعمیر و ... که نیاز یه باز شدن دارد از درزی که در وسط آن قرار گرفته، مشابه باز کردن شکم انسانی که مورد عمل جراحی قرار می گیرد از وسط به دو طرف باز می شود.

در نهایت، اگر چه نگاه ب ام و جینا به آینده می باشد، وسعت خلاقیت طراحان و پتانسیل کارمندان ب ام و را در یافتن پاسخی مناسب برای گردنکشی در رقابت خودروهای فردا نشان می دهد.

بدنه ی خودرو فقط از چهار قسمت اصلی طراحی شده است. بزرکترین قسمت این خودرو پوشش یکپارچه ای است که از جلوی ماشین به لبه ی شیشه ی جلو و سپس به کناره های خودرو تا انتهای درها امتداد می یابد. دو قسمت بلند دیگر در طرفین خودرو تا چرخ عقب خودرو ادامه دارند و قسمت آخر، قسمت مرکزی عقب خودرو می باشد چیزی که همه را به تعجب وا می دارد، پوشش خارجی جینا است. این پوشش از ۴ بخش بزرگ تشکیل شده که جنس آنها از مواد کشسان و از ترکیبات انعطاف پذیر است و به وسیله بازوهای الکتریکی و هیدرولیکی بر روی بدنه حرکت می کنند.

این ۴ بخش که بدنه خودرو جینا را تشکیل می دهند عبارتند از:
١- بزرگترین جزء آن که از جلو ماشین شروع می شود و تا زیر شیشه جلو ادامه می یابد و به صورت افقی باز می شود.
٢- بخشی که پایین و روی درها را می پوشاند.
٣- دو پوشش طرفین که از راکر پنل (rocker-panel) یا گلگیر جلو تا قوس انتهایی گلگیر عقب کشیده شده است.
۴- عقب ماشین.


درهای قیچی شکل این ماشین با پوشش خارجی خود طبق الگوی مشخصی چین خورده و باز می شوند و بعد از بسته شدن در نیز، این روکش به حالت صاف و هموار اولیه برمی گردد.
پوشش بدنه جینا از مواد ضد آب و حرارت تشکیل شده که با ساختاری شبکه ای روی سطح خارجی ماشین کشیده شده و زیر آن را مواد فلزی انعطاف پذیر تشکیل می دهد.
در قسمت هایی که پوشش خارجی با کشش همراه است، ترکیبات کربنی به کار رفته تا انعطاف پذیری آن افزایش یابد.

مدل جینا  نه تنها به خاطر پوشش خارجی منحصر به فردش مورد توجه است، بلکه به خاطر کارآیی های زیر هم اهمیت دارد:

1.      به دلیل داشتن پوشش انعطاف پذیر، چراغ های جلو ماشین می توانند مخفی شوند و در مواقع استفاده آشکار شوند.

2.       چراغ های راهنما تا وقتی که روشن نباشند مخفی هستند.

3.       گرچه چراغ های جلو مات هستند ولی نور آنها زیاد و از روشنایی لازم برخوردار است.

4.       جریان هوا دراطراف ماشین زمانی که پوشش بسته، باز یا کشیده است می تواند به نحو موثر هدایت شود.

5.       شکل راکر پنل یا گلگیر قابل تنظیم است تا خاصیت ایرودینامیکی آن بهبود بخشد.

6.       منحرف کننده هوا یا اسپویلر (spoiler) قابل مخفی شدن است.

7.      پشتی سر صندلی ها می تواند آشکار یا مخفی باشد


عکسها:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد